W KLUBIE MULTI INSPIRUJEMY DO WIELOJĘZYCZNOŚCI

Jak wskazują najnowsze badania naukowe, opisane m.in. w  B. Zurer Pearson „Wychowanie dziecka dwujęzycznego”, istnieją dwa najważniejsze czynniki wspierające wielojęzyczność u dzieci:

1. ekspozycja językowa
2. motywacja do nauki języka

Potwierdzają to  również  prawdziwe historie dwujęzycznych rodzin i dzieci.
Ekspozycji na język można dokonać na wiele sposobów. Najbardziej naturalną metodą jest rozmowa z dzieckiem w danym języku – im bardziej zróżnicowana, im więcej zabawy, tym lepiej. Ekspozycję można wzbogacić czytając książki, oglądając bajki, grając w gry w obcym  języku – wszystko, co lubi dziecko. Bardzo skuteczne jest skojarzenie języka z osobami ważnymi dla dziecka –  takimi jak ich babcia, ciocia, wujek, kuzyn, które mówią w innym języku. Kontakt z osobą, która jest ważna i lubiana przez dziecko, jest nie do przecenienia.  Jak wskazują badania, liczba osób, posługujących się obcym językiem, z którymi dziecko ma kontakt, ma większy wpływ na poszerzanie słownictwa dziecka od tego, jak dużo czasu spędzi ono ucząc się obcego języka np. przebywając tylko z jednym z rodziców.

Zdarza się, że rodzina, która chce, aby dominującym językiem dziecka był np. włoski, nie ma kontaktu z włoskimi krewnymi, a tylko jeden rodzic jest Włochem. Co mogą wówczas zrobić?  Mogą  zatrudnić  nianię, au pair, mogą nawiązać kontakt z innymi rodzinami, w których dorośli i dzieci mówią danym językiem. Takie spotkania są niezwykle stymulujące.

Motywacja do nauki języka jest naturalna dla małego dziecka do około 3 roku życia, jeżeli ten język jest częścią jego otoczenia.  Dziecko w wieku 3-4 lat, może wybierać język, który jest mu najbliższy (najłatwiejszy) i odmówić mówienia w języku „mniej atrakcyjnym”. Jednak, mając 7-10 lat, dzieci wciąż mogą z łatwością zacząć lub kontynuować naukę następnego języka. Powinniśmy dbać o to, by „uczenie się”  było pozytywne: dzięki zabawie z miłymi  i ważnymi dla dziecka osobami. Starsze dzieci mogą nie mieć wystarczającej motywacji do nauki języka. Wówczas to rodzice mogą pokazać im korzyści płynące ze znajomości języka np. oglądając wspólnie  filmy w języku obcym czy grając z dzieckiem w gry.

Nauka języków obcych jest ważna, tym bardziej istotna jest skuteczna i ciekawa forma jego przyswajania, która nie będzie budziła oporu w dziecku.

Wielojęzyczne kluby rodzinne działają poprzez:  ekspozycję na język, budowanie motywacji i  kontekstu społeczno-kulturowego danego języka. Dziecko ma możliwość zanurzenia się w języku, zabawy w pozytywnej atmosferze z dorosłymi lub dziećmi mówiącymi obcym językiem.

 

ALEKSANDRA MYKOWSKA –  Mama dwóch dziewczynek. Psycholog, trener, ukończyła MBA.  Obecnie zajmuje się prowadzeniem Klubu Multi. Jest prezeską  Fundacji Understanding.

Mom of two girls. Psychologist, trainer, graduated from the MBA. Currently she is running the Multi Club. Preseident of the Understanding Foundation. 

 

0